FrågaPROCESSRÄTTVittna05/04/2017

Vittnesplikt för sambo

Kan man förneka att vittna mot sin samlever? och om så är fallet, vad är den möjlige konsekvens?

- Martin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 36 kap. 3 § rättegångsbalken anges att "Den som med part är eller varit gift [...] eller som på liknande sätt är parten närstående, vare ej skyldig att avlägga vittnesmål."

Begreppet närstående anses omfatta sambos. Sambos är således inte skyldiga att vittna mot varandra. Vill den ena sambon inte vittna mot den andra men ändå blivit kallad kan det vara så att denne trots detta är tvungen att dyka upp i rätten för att meddela sin inställning. Vill sambon inte vittna så kan ett förslag vara att höra av sig till åklagaren eller rätten i förväg och berätta detta för att se om denne kan slippa att framträda i rätten.

Omfattas en person av paragrafen så är man ej skyldig att avlägga vittnesmål och några konsekvenser kan det inte bli tal om. Däremot blir en konsekvens att rätten ,av förklarliga skäl, inte kommer att få del av den information som sambon har.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare