FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/06/2018

Yttrandefrihet och olämplig låttext

Hejsan! Jag undrar om en låttext kan vara olaglig? Om den kan gå över gränsen till att bli ett brott? Syftar då på denna av. Förstår att det kan bli knepigt. Men i min värld förstår jag inte hur vissa låttexter kan vara okej.

Men vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mycket väl så är frågan knepig att besvara och jag kommer heller inte kunna ge ett exakt svar, dock kan jag förklara hur juridiken kring denna fråga ser ut.

Att få uttrycka sina åsikter värderingar och tankar är något som Sverige med många andra EU-länder förespråkar i sina grundlagar genom rätten till yttrandefrihet. Samtidigt måste någon gräns sättas så att inte denna frihet eskalerar på så sätt att en kan försvara sitt oacceptabla beteende genom att försvara sig med att hävda yttrandefrihet. Dock är det omöjligt att säga var gränsen går, domstolen får gör en prövning i varje enskilt fall. När det gäller låttext så vågar jag mig påstår att yttrandefriheten är lite mer vidsträckt med hänsyn till upphovsrätten. Låttexten du hänvisat till är enligt mig också olämplig men jag tror dock att den ändå omfattas av yttrandefriheten med hänsyn till att den inte kan likställas med hets mot folkgrupp eller förtal. Om någon exempelvis skriver en låttext om att en tycker att mord ska vara lagligt så omfattas detta av yttrandefriheten även om mord är ett brott. Dock ska yttrandefriheten enligt min uppfattning inte omfatta åsikter som är förknippade med tragisk historia så som exempelvis att en viss folkgrupp är mindre värd.

Hoppas detta svar var till någon hjälp,

med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare