FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/06/2023

Kan man avtala bort LAS?

Hej! Min vän är anställd som barnpassare på heltid och i hens anställningsavtal står följande ”Parterna är eniga om att lagen om anställningsskydd (1982:80) inte är tillämplig på anställningen.” Är det möjligt att göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida det är möjligt att avtala bort lagen om anställningsskydd (LAS) i ett anställningavtal. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Omfattningen av lagens tillämplighet framgår av lagen själv.

LAS generella tillämplighet

LAS är tillämplig på arbetstagare i allmän eller enskild tjänst (1 § första stycket LAS). Undantagsvis gäller den inte för anställningar där arbetstagaren utför arbete i arbetsgivarens hushåll eller för anställningar där arbetstagaren agerar under gymnasial lärlingsanställning (1 § första och andra punkten andra stycket LAS). Utöver detta är lagen semidispositiv. Det innebär att en del bestämmelser kan avtalas bort medan andra är tvingande. Inskränkningar kan endast göras på ett sådant sätt som lagen föreskriver (2 § LAS). Det är med andra ord möjligt att avtala bort enskilda bestämmelser i LAS. Däremot är det inte möjligt att avtala bort LAS i sin helhet om lagen i sig är tillämplig.

LAS tillämplighet i det specifika fallet

Det framgår av din fråga att din vän är anställd som barnpassare på heltid. Om det är så att din vän utför sitt arbete i arbetsgivarens bostad (i detta fall förslagsvis att din vän passar barnen i deras/föräldrarnas bostad) kan formuleringen i anställningsavtalet vara giltig. Det skulle i så fall bero på att anställningen i sig faller utanför lagens tillämplighet (1 § första punkten andra stycket LAS). Då skulle istället lagen om arbetstid m.m. i husligt arbete vara tillämplig. Den lagen är dessutom tvingande till arbetstagarens fördel (1 § tredje stycket lagen om arbetstid m.m. i husligt arbete).

Om så inte skulle vara fallet, det vill säga att din vän inte utför sitt arbete i arbetsgivarens bostad, skulle LAS i sig vara tillämplig. Då skulle formuleringen i anställningsavtalet inte vara giltig. LAS kan då som nämt inte avtalas bort i sin helhet eftersom en del bestämmelser i den är direkt tvingande.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare