Föräldraledighet vid visstidsanställning

Jag undrar vad som gäller om man har avtalat om en allmän visstidsanställning (6 månader) och att man under denna tid går hem för föräldrarledighet, ex. efter 2 månader? Har man som arbetstagare rätt att komma tillbaka efter föräldrarledigheten och fortsätta arbeta den återstående perioden av den allämna visstidsanställningen?

Lawline svarar

Hej Enligt 1 § föräldraledighetslagen har en arbetstagare som är förälder rätt att vara ledig från sin anställning i enlighet med vad som står i nämnda lag. Det finns inga inskränkningar i lagen beroende på anställningsform och rätten till ledighet finns från och med anställningens första dag. Emellertid måste arbetstagaren anmäla att denne vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6, 7, eller 9 §§ minst två månader före ledighetens början. Om så inte kan ske skall arbetstagaren meddela detta snarast möjligt. Det finns sex olika former av föräldraledighet och dessa finns uppräknade i 3 § (Se https://lagen.nu/1995:584). Båda föräldrarna omfattas av ledigheten, oavsett om de är adoptivföräldrar eller biologiska föräldrar. En kvinnlig arbetstagare har tillika rätt till hel ledighet i samband med sitt barns födelse under en sammanhängande tid av minst sju veckor före den beräknade förlossningen och sju veckor efter förlossningen (4 §). Det finns även förbud stadgat mot missgynnande behandling av skäl som har samband med föräldraledighet. Detta förbud kommer till uttryck i 16 och 17 §§. Återkom gärna om du har fler frågor! Vänligen
Lawline Rådgivare