Föräldraledighetens förläggning

Hej, I föräldraledighetslagens § 10 ges möjlighet till tre ledighetsperioder. Är det per barn eller per år oavsett antalet barn i familjen?

Lawline svarar

Hej! 10 § Föräldraledighetslagen ger möjlighet till tre ledighetsperioder per år oavsett antalet barn i familjen. En del arbetsgivare ger ändock mer ledigheter än dessa. Jag tycker att du skall kolla upp vad som gäller hos din arbetsgivare. Observera stycke 2 i 10 § som reglerar tillfällig föräldraledighet, som är detsamma som vård av sjukt barn, samt ledighet för föräldrautbildning. Länk till Föräldraledighetslagen: https://lagen.nu/1995:584 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare