Sambos med gemensamt barn - Arv

Jag och min sambo har ett testamente att vi ärver varandra. Vi har ett barn på 4 år. Om någon av oss avlider,när har då barnet rätt att få ut sin laglott? Gäller det alla tillgångar såväl som värdet av bostadsrätten?

Lawline svarar

Hej! När någon av er avlider har ert gemensamma barn rätt till all kvarlåtenskap dvs. sin arvslott, 2:1 Ärvdabalken (ÄB). Genom testamente kan ni låta ert barn vänta på sitt arv till dess att båda är avlidna, barnet har dock alltid rätt till sin laglott (hälften av arvslotten) när den första av er avlider, 7:1 ÄB. Eftersom barnet har rätt till sin laglott även om ni har skrivit testamente kan det vara bra att teckna livförsäkringar på varandra så att den efterlevande kan få ersättning för att lösa ut ert barn. På så sätt undviker ni att han/hon blir delägare i bostaden. Ärvdabalken hittar ni här: https://lagen.nu/1958:637 Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare