Byte av lås på hus -egenmäktigt förfarande

Hej. Undrar om följande person i följande scenario/ handling har gjort någonting olagligt. Personen i fråga slängde ut sin fru från deras gemensamma hem och böt lås på dörrarna. Hotade under denna händelsen att om frun inte gick från hemmet inom tio min så skulle hon slängas ut, med våld. Under händelsen, nedräkningen från mannen, när frun först tvekade la gubben hand på henne varav att de båda föll i en trappa och slog sig. Därefter avlägsnade sig frun under hot men utan våld från hemmet. Blåmärken runt handled och svanskota har uppkommit. Frun äger helt och hållet huset, gemensamma pengar är investerade men mannen står ej skriven på adressen.

Lawline svarar

Hej! Det första du beskriver är att mannen slängt ut sin fru och bytt lås på dörren. Detta kan ses som egenmäktigt förfarande eftersom han olovligen rubbar hennes besittning av huset. Så snart gärningen medför avsevärd svårighet att disponera saken på samma sätt som tidigare kan man säga att det föreligger en besittningskränkning. Bestämmelsen om egenmäktigt förfarande hittar man i 8 kap 8 § brottsbalken (se https://lagen.nu/1962%3A700) och straffet är böter eller fängelse i högst sex månader. Du nämner även att frun fått blåmärken efter att mannen lade hand på henne och de båda föll nerför en trappa. Detta skulle eventuellt kunna ses som misshandel enligt 3 kap 5 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962%3A700) eftersom han tillfogat henne kroppsskada och smärta. Det framkommer dock inte om hon fick blåmärken till följd av att han slog henne, eller på grund av att de båda ramlade nerför trappan. Det är därför svårt att avgöra av enbart informationen i frågan om det förekom misshandel eller inte. Hoppas svaret varit till hjälp Med vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare