TILLGREPPSBROTT OCH HÄKTNING

Tommy, som efter flera års flitigt, och ganska framgångsrikt, övande har blivit en riktig fena på att båda bryta sig in i bilar och sedan köra dem ifrån platsen, har återigen visat sina färdigheter. Denna gång har han fått tag i en ganska ny, fin och snabb bil. Lyckan blev dock kortvarig. Polisen som med tiden blivit ganska bra på att känna igen och förstå sig på Tommys speciella kompetenser, håller ett vakande öga över honom, inte minst när de ser Tommy komma körande. Så även denna kväll och de stoppar honom för att förhöra sig om var han har fått tag i bilen. Tommy uppger i luddiga ordalag något om att han har lånat bilen av en gammal kompis och att han bara skulle köra till affären för att köpa en liter mjölk. Då de inte får några klara eller trovärdiga svar av Tommy och bilen dessutom visar sig tillhöra en helt annan person än den man kan förmoda Tommy menar, tar de in Tommy för förhör. I förhör på polisstationen uppger Tommy senare att bilen trots allt inte tillhör någon kompis utan att han istället har tagit bilen på en parkering i stan. Han håller dock fast vid att han bara skulle köra till affären, även om det egentligen inte var mjölk utan cigaretter som han skulle köpa. När åklagaren får förundersökningen på sitt bord för att besluta om hon ska väcka åtal eller inte, har hon några saker att fundera över. En av dem är att Tommy kan ha gjort sig skyldig till antingen stöld av bilen eller tillgrepp av fortskaffningsmedel. Några vittnen till händelsen finns inte. a) Vilken är den huvudsakliga skillnaden mellan de brott åklagaren funderar över? b) Utgå från att åklagaren anser det sannolikt att Tommy har gjort sig skyldig till stöld. Hon funderar nu på att begära Tommy häktad. Hur skulle du som åklagare resonera i häktningsfrågan? Motivera ditt svar noggrant och ange lagrum.

Lawline svarar

Hej, A) Stöld och tillgrepp av fortskaffningsmedel är båda tillgreppsbrott och regleras i Brottsbalkens 8 kapitel (stöld i 8:1 och tillgrepp av fortskaffningsmedel i 8:7). Den huvudsakliga skillnaden mellan brotten finns i uppsåtsdelen. För att en gärning skall bedömas som stöld krävs det att gärningsmannen har uppsåt att tillägna sig det han tar, dvs att göra saken till sin. Vad gäller tillgrepp av fortskaffningsmedel krävs inte tillägnelseuppsåt, det räcker med att gärningsmannen olovligen tar och brukar fordonet (som måste vara ett motorfordon). Anledningen till att man över huvud taget har brottet tillgrepp av fortskaffningsmedel är att i de flesta fordonsstölder så har gärningsmannen inget tillägnelseuppsåt, denne är oftast bara ute efter att använda bilen under en kortare tid varför ansvar för stöld inte aktualiseras. B) För det första så skulle jag som åklagare aldrig yrka på ansvar för stöld i det här fallet då det inte finns någon anledning att tro att Tommy har för avsikt att behålla bilen. Vad åklagaren yrkar spelar i och för sig mindre roll eftersom domstolen inte är bunden av åklagarens yrkande om brottets rättsliga beteckning (Rättegångsbalken 30:3) Vidare till häktningen. Häktning regleras i Rättegångsbalkens 24 kapitel. RB 24:1 omfattar brott som har ett lägsta straffvärde på ett års fängelse. Såväl stöld som tillgrepp av fortskaffningsmedel faller utanför denna paragraf då straffskalan för dessa brott börjar på enbart fängelse. Brottet faller istället under 24:2. Här föreskrivs att den som är på sannolika skäl misstänkt för brott får häktas om: - Han är okänd och vägrar uppge namn och hemvist eller om de uppgifter han lämnar om detta kan antas vara oriktiga, eller - om han saknar hemvist inom Sverige och det finns risk för att han undandrar sig lagföring genom att lämna riket. Det framgår av frågan att Tommy har erkänt gärningen, varför misstankegraden inte utgör något problem. Däremot är Tommy välkänd av polisen (därmed har han troligtvis också sin hemvist inom riket). På grund av detta kan Tommy inte häktas. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Såväl Brottsbalen som Rättegångsbalken finns att läsa på www.lagen.nu om du önskar läsa vidare om frågan. Hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare