Snatteri eller stöld, butiksanställd

Hej. En butiksanställd stjäl varor för 350kr från sin arbetsplats i samband med arbetspassets slut. Låt oss även säga att vi inte kan bevisa att gärningen var planerad och får därför istället ses som en impulshandling. Betraktas det faktum att personen stjäl från sin egen butik som en omständighet som kan göra att gärningen trots att den ej var planerad och trots det ringa värdet istället bedöms som stöld?

Lawline svarar

Hej! I 8 kap. 2 § BrB finns bestämmelsen om snatteri. Där är värdet på det tillgripna ett exempel på en sådan omständighet som kan medföra att brottet anses som snatteri istället för stöld (i dagsläget ligger beloppsgränsen på 1000 kr). Men man ska även se till de övriga omständigheterna som föreligger vid brottet. För att man ska gå strikt på beloppsgränsen ska det vara frågan om ett "typiskt" snatterifall, har man använt sig av t.ex. avbitare, foliebeklädd väska eller på något annat sätt avviker från "normalfallet" så bortser man i regel från värdet. I det här fallet är det en butiksanställd som har stulit från arbetsplatsen, något som kännetecknas av att man har svikit ett förtroende som man anförtrotts. Detta är ett exempel som doktrinen (juridisk litteratur) har ansett vara något som medför att gärningen istället ska bedömas som stöld. Min bedömning är att det här fallet utan större tvekan ska bedömas som stöld och inte snatteri, trots att värdet på egendomen ligger under beloppsgränsen. Du hittar brottsbalken (BrB) här: https://lagen.nu/1962:700
Oscar SundholmRådgivare