Snatteri och villkorlig dom

hej!jag blev i mars i år dömd till villkorlig dom för stöld,blivit misstänkt nu för snatteri,råkade av stress få med mig två varor av sammanlagt värde på 350:-,pga av stress,hade inte uppsåt att snatta,är nu orolig att få fängelse el skyddstillsyn,el vad tror ni händer??är gift,har tre barn o fast jobb,har även ett stabilt socialtumgänge,orolig!!!

Lawline svarar

Hej, Snatteri är ett uppsåtsbrott vilket innebär att vissa förutsättningar (rekvisit) måste vara uppfyllda för att man ska kunna dömas. Snatteri är en ringa variant av huvudbrottet stöld och ses ofta som mindre allvarligt och rör mindre värden, se 8 kap 2 § Brottsbalken, BrB, (https://lagen.nu/1962:700#K8P2S1). För att bli dömd för brottet krävs således att rekvisiten för stöld är uppfyllda som regleras i 8 kap. 1 § BrB (se https://lagen.nu/1962:700#K8P1S1), vilka är följande: 1: olovligt tagande, 2: ett objekt som tillhör någon annan, 3: tillägnelseuppsåt, som 4: innebär skada. Alla objektiva rekvisit måste vara täckta av uppsåt (det subjektiva rekvisitet), dvs. gärmningsmannens tankesätt vid handlingens utförande. Straffskalan för snatteri är böter eller fängelse i högts sex månader. Det är dock ytterst ovanligt att någon annan påföljd än dagsböter kommer ifråga. Du nämnde i din fråga att du tidigare blivit dömd till villkorlig dom för stöld. Detta kan påverka påföljden för snatteribrottet på tre olika sätt. Det första alternativet är att den tidigare påföljden omfattar den nya brottsligheten, se 34 kap 1 § 1 p BrB. Det andra alternativet är att rätten dömer särskilt för det nya brottet, 34 kap 1 § 2 p BrB. Det tredje alternativet är att rätten undanröjer den villkorliga domen och dömer till ett annat straff för både stölden och snatteriet, 34 kap 1 § 3 p BrB Det första alternativet, att den tidigare påföljden påverkar den nya brottsligheten kan förmodligen inte komma ifråga här, om inte snatteriet ägde rum före stölden, vilket det inte verkar som. Det tredje alternativet, att undanröja den villkorliga domen och istället välja ett fängelsestraff (utan vetskap om alla omständigheter i detta fall) är det ytterst osannolikt om det enbart handlar om snatteri. Det mest troliga i sådana här fall är att man döms enligt det andra alternativet till ett särskilt bötesstraff varav den tidigare villkorliga domen kvarstår. Jag vill observera att rätten har ju alltid att göra en bedömning i det enskilda fallet och ta hänsyn till alla omständigheter, ovanstående är således bara en preliminär bedömning. Med vänliga hälsningar
Carin AnnerénRådgivare