FrågaÖVRIGTÖvrigt05/02/2012

Belastningsregistret

Hej, jag är 17år och igår beslagtog polisen en stark öl som jag hade i fickan. De frågade efter personnummer och telefonnummer hem till mina föräldrar. Jag gav ut allt och de ringde hem och berättade för mina föreldrar om att jag hade druckit. De sa att jag inte kommer bli dömmd för något brott eller inte få någon prick. De ville bara fåtag i langarna sa de, men de ställde inte en ända fråga om var jag hade fått ölen från. Sedan sa de att de skulle skicka hem ett brev. Men jag undrar varför de behöll mitt personnummer? Är jag med i något register? Eller är personnummret bara tillför att skicka hem brevet hem till mig? Jag har aldrig begått något brott eller pratat med polisen och jag har bara druckit ett fåtal gånger.

Lawline svarar

Hej, De fall då du hamnar i belastningsregistret när då du genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott. I detta fallet har du, som du själv säger, inte fått någon som helst påföljd utan polisen har endast genom telefonsamtal informerat dina föräldrar om händelsen. Du kommer med andra ord inte att hamna i belastningsregistret till följd av händelsen du beskriver. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare