Tidigare intjänade semesterdagar?

Jag har tidigare arbetat heltid och tjänat in 25 betalda semesterdagar. Nu studerar jag på heltid och är istället tjänstledig från min heltids-tjänst. Under tiden som jag är tjänstledig för studier så arbetar jag extra på helgerna. Jag har fått ett nytt avtal gällande "Tillfälligt annan tjänst" där min arbetstid är 3.5h/vecka (9,15%). Nu kräver min arbetsgivare att jag måste ta ut min semester och uppger att jag har en såkallad semesterfaktor på 5 vilket ska innebära att för varje semesterdag jag tar så dras det 5 semesterdagar. Kan detta verkligen stämma? Det är svårt för mig att ta semester just eftersom jag arbetar så kort tid per vecka.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Alla arbetstagare har rätt till semesterförmåner enligt semesterlagen (https://lagen.nu/1977:480). Ett avtal som innebär att arbetstagarens rättigheter enligt semesterlagen kränks är ogiltigt i den delen om inget annat framgår av lagen (2 §). De dagar du redan har tjänat in har du fortfarande rätt till. Med de semesterdagar du nu kommer att tjäna in kan det förhålla sig så att du har en högre "semesterfaktor", men inte med de som du tjänat in redan tidigare. Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats (11 §). Semesterledighet ska förläggas så, att arbetstagare med lägre sysselsättningsgrad än heltid eller med oregelbunden arbetstid får lika lång ledighet som en arbetstagare som arbetar heltid eller en arbetstagare med regelbunden arbetstid (12 a §). Du har rätt att spara fem av dina intjänade semesterdagar i upp till fem år, resterande ska tas ut under semesteråret (18 §). Om anställningen upphör innan arbetstagaren har fått den semesterlön som tjänats in, ska arbetstagaren i stället få semesterersättning (28 §). Om det verkar besvärligt för dig att ta ut semesterdagarna tycker jag att du bör försöka komma överens med arbetsgivaren om att få ut semesterdagarna som semesterersättning istället. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare