Uppsåt till en gärning

Hej! En gång när var på en butik tog jag 3 varor utan att betala.. Vakten tog mig utanför butiken. Jag hade ätit massor med smärtstillande eftersom dagen innan hade jag fått ett missfall Han tog mig till deras rum, där jag började blöda och visste inte hur skulle jag reagera, det var en jätte pimsam situation. JAg ville betala för varorna och jag försökte förklara att jag hade tappat bort mig, han sa att de tänker anmäla (handlar om högst 700kr). Efter exact 3 veckor fick jag en kallelse från tingsrätten. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är 30 år, är ensamstående mamma till 2 små barn. Jag vet att jag gjorde fel men var påverkad av den smärtstillande medicinen jag hade tagit. ska jag erkänna det och betala dagsböter eller ska jag fortsätta vidare till tingsrätten och försöka övertala de att jag var påverkad? jag kan få läkare intyg och sånt . HJÄLP

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Du är med all sannolikhet misstänkt för snatteri enligt 8 kap 2 § Brottsbalken (BrB). Straffet för snatteri är böter eller fängelse i högst 6 månader. För att dömas för snatteri krävs ett olovligt tagande samt att ett tillägnelseuppsåt funnits vid tagandet. I 1 kap 2 § BrB finns en allmänregel som stadgar att det krävs uppsåt till en gärning för att dömas för ett brott. Om inget uppsåt finns kan man ej dömas för brottet även om de objektiva rekvisiten för brottet är uppfyllt. Enligt din beskrivning av situationen kan diskuteras om du överhuvudtaget hade ett tillägnelse uppsåt när du tog sakerna, om inte går du fri från anklagelserna. Detta måste naturligtvis domstolen avgöra men det kan absolut vara ett starkt bevis om du kan visa ett lärkarintyg som intygar att du varit påverkad av tabletter som du varit tvungn att ta. Om du erkänner brottet kan åklagaren utfärda ett strafföreläggande om bötesstraff eller kombinera detta med en villkorlig dom om det är uppenbart att rätten skulle döma till denna påföljd. Här hittar du brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Lycka till! Vänligen,
Linnea HedmanRådgivare