Snatteri/Stöld, medgärningsmannaskap

Jag och en kompis åkte till ett köpcentrum för att handla för några dagar sedan. Efter att ha märkt att några av kläderna vi provade saknade larm bestämde vi oss för att ta dem. Vi var inne i 3-4 affärer och tog plagg som vi lade ner i våra väskor. Min kompis tog även plagg som antingen hade sedan tidigare borttagna larm (hål i plaggen), eller så tog hon bort larmen själv (jag uppfattade inte vilket av dessa det var). När vi skulle lämna köpcentret kom en butikskontrollant fram och tog oss till ett rum där de bad oss tömma väskorna och tillkallade polisen. De anmälde oss båda för stöld och krävde skadestånd på de trasiga varorna. Beloppet på det jag stulit/snattat hamnade strax under 800kr och för min kompis del någonstans mellan 1000-2000kr. De sa ungefär att eftersom min kompis stulit för så högt pris (och eftersom jag inte hindrat henne) blir jag också anmäld för stöld (och inte snatteri). Kan det stämma? Jag frågade också att eftersom vi nu skulle betala skadestånd och butikerna ändå inte kunde sälja de trasiga plaggen kunde vi ju lika gärna "få" dem? De svarade nej med argumentet "att de inte tycker det eftersom vi ska lära oss en läxa" . Håller detta som anledning eller finns det någon annan anledning till att vi inte kan "få" dem? Jag undrar också om medicinsk diagnos kan påverka domen (adhd, depression/ångest, humörsvängningar)?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Eftersom du hamnade strax under 800 kr har du begått snatteri. För att ni båda ska kunna dömas för stöld måste du ses som medgärningsman till din kompis stöld. Det kräver att ni handlade tillsammans och i samförstånd. Det jag kan tänka mig är att om ni tog kläderna tillsammans eller för att senare bruka gemensamt och det bara var slumpen som avgjorde vem av er som tog vad kan även du dömas för stöld. Butiken kan anmäla er båda för stöld, det är sedan åklagaren som avgör om det är rimligt att åtala även dig för stöld eller om det bör stanna vid snatteri. Domstolen är de som slutligt kan avgöra vilket brott som begåtts. Kläderna är deras egendom och att de inte vill ge er kläderna räcker som anledning. Medicinska diagnoser kan i vissa fall utgöra tex. förmildrande omständigheter som leder till ett mildare straff. Möjligheterna för att det ska ses som en förmildrande omständighet är ganska restriktiva och det är bara domstolen som kan svara på om det räcker för att påverka domen i ert fall. Att ge ett generellt svar på frågan är svårt eftersom t ex. ADHD kan finnas i olika svårighetgrader och därigenom påverka olika mycket från situation till situation. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare