Snatteri

Hej, jag har en fråga angående snatteri. Vad händer om man snattar i Ica och blir tagen när man är 17 år. Om man snattar varor för 50kr? Hur påverkas körkortet och jobb? Tack !

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Snatteri regleras i 8 kap. 2 § brottsbalken och för brottet stadgas böter eller fängelse i högst sex månader. Vid tillgrepp i butik är värdegränsen mellan stöld och snatteri numera 1000 kr. Det innebär att om du snattar för 50 kr så rubriceras det som snatteri. Om du snattar en vara på Ica för 50 kr när du är 17 år kan åtalsunderlåtelse möjligtvis ske eftersom det handlar om ett lågt värde. Åtalsunderlåtelse innebär att det inte blir något åtal, vilket är vanligt för ungdomar under 18 år och vid snatteri. Åtalsunderlåtelse kräver enligt 20 kap. 7 § rättegångsbalken att något väsentligt allmänt eller enskilt intresse inte åsidosätts. En åtalsunderlåtelse införs i belastningsregistret och kan påverka möjligheten att söka vissa arbeten. När det gäller din fråga om körkort leder normalt inte snatteri till att körkortet återkallas eller att du inte kan ta körkort. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare