Stöld

hej, det är så här att jag lyckades total tabba mig. jag tog idag med min jätte gnälliga 8 månaders för att handla, och jag använde en sån där självscannings apparat. nu till problemet jag storhandlar en gång i månaden så jag hade rätt många varor och eftersom jag var fruktansvärt trött pga av fyra sömnlösa nätter och en gnällig unge så missade jag att scanna in nästintill alla mina varor. jag scannade en del,men sen när jag skulle betala så tittade jag vare sig på summan eller på kvittot så jag såg inte att jag hade missat jääätte mkt.. Jag gick därifrån men personalen kallade tillbaka mig när jag kommit ut på parkeringen. jag hade missat att scanna in varor för lite mer än 4000 kr. och nu har dom anmält mig till polisen för grov stöld. även fast jag sa att jag skulle betala och att det var ett jätte förbiseende från min sida så tillkalla dom polis ändå. nu till min fråga, vad händer med mig.. kommer jag få fängelse för detta?? och vad kommer hända med min dotter kommer soc att ta henne?? MVH en jätte upprörd mamma

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Till att börja med vill jag påpeka att det är inte säkert att domstolen (vid en fällande dom mot dig) anser att det är för det brott som anmälarna gjort gällande, som du faktiskt gjort dig skyldig till. När det gäller tillgreppsbrotten snatteri, stöld och grov stöld har domstolpraxis utvecklat värdegränser och andra kriterier, vilka avgör vilket brott som är aktuellt. Vid värden över 1000 kr brukar domstolen betrakta tillgrepet som stöld (under 1000 kr brukar betraktas som snatteri). Gränsdragningen mellan stöld och grov stöld dras genom bestämmelsen i 8 kap 4 § BrB (se https://lagen.nu/1962:700#K8P4S1). I paragrafens andra stycke nämns olika omständigheter som rätten skall ta hänsyn till vid bedömningen om huruvida brottet är att kategoriseras som grovt eller inte. Särskilt skall beaktas om gärningsmannen varit försedd med vapen, sprängämne eller annat dylikt hjälpmedel eller om gärningen annars varit av särskilt farlig eller hänsynslös art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada. _I och med att det i ditt fall rör sig om varor från en butik som uppgick till cirka 4000 kr och enligt din beskrivning av situationen inte heller i övrigt antyder att det skulle röra sig om grov stöld så är det snarare brottet stöld som kan göras gällande mot dig._ Straffet för stöld är fängelse i högst två år (se https://lagen.nu/1962:700#K8P1S1). _Det betyder dock inte att du blir dömd till fängelse. Vilken påföljd som döms är svårt att svara på då påföldsvalet beror på omständigheterna i de enskilda fallet samt dina personliga förhållanden, troligt är att domstolen väljer en annan mindre ingripande påföljd._ Vänligen
Angelica HageRådgivare