Personalköp av kläder - stöld att vidareförsälja?

Har blivit anklagad för stöld. Det är dock personalköp, syns "personalköp" på lönespec. Personalköp var barnkläder i mitt barns storlek. Barn växer och mitt barn kunde inte längre använda kläderna. Sålde dessa på en säljsajt. Hade avslutat jobbet. Hade tre fankeringar hemma. (Blev utsatt för mobbing på jobbet. Jobbade hemifrån sista tiden. Led verkligen av mobbingen. Tog hem frankering i syfte att använda i jobbet.) Använde en sådan när jag skickade kläderna som såldes. En "köpare" påstås ha kontakt min chef, dvs advokaten. Fick ett SMS om att jag är polisanmäld.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Jag förstår din fråga som att du undrar om du har begått ett brott som har sålt vidare barnkläder som du har fått köpa till ett fördelaktigt pris som en personalförmån. Om du får sälja vidare kläderna eller inte beror på vad som har avtalats mellan er. Generellt gäller att du fritt får förfoga över det som du själv äger, däremot kan det vara annorlunda om din äganderätt har inskränkts genom avtal eller förenats med vissa villkor. Det är då snarare att se som en nyttjanderätt. Med den information som du har gett är det råd jag kan ge dig att du bör kolla upp vad ett "personalköp" innebär på den arbetsplats där du har varit anställd. Om inget annat har avtalats än att du som anställd får handla vissa varor till ett fördelaktigt pris och allt i övrigt har gått rätt till så har jag svårt att se att du skulle ha begått något brott. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare