Tillgrepp av annans bilnycklar för att förhindra rattfylla - nödrätt

Hej! Får jag ta min väns nycklar för att förhindra att denne kör rattfull? Om det så bara gäller i 20 minuter tills denne person åter har lugnat ner sig och tagit sitt förnuft till fånga? Låt oss även säga att en anmälan görs av den här personen men att hen dagen efter ångrar detta och då kontaktar polisen igen. Kan jag då fortfarande åka dit för tex egenmäktigt förfarande ?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Att olovligen ta någon annans egendom utan uppsåt att själv tillägna sig egendomen är att betrakta som egenmäktigt förfarande enligt Brottsbalken (BrB) 8 kap 8 § 1 st, för vilket man kan dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader. I denna situation träder dock ansvarsfrihetsgrunden _nöd_ in, se BrB 24 kap 4 §. Nödrätten innebär att man har rätt att ingripa (dock inom rimliga gränser) när det föreligger fara för liv, hälsa, egendom eller något annat av rättsordningen skyddat intresse. Ett brott som begås under nöd är alltså inte straffbart, om gärningen är försvarlig med hänsyn till omständigheterna. Vid rattfylla föreligger fara för liv, hälsa och egendom och du hade alltså rätt att begå ett brott (egenmäktigt förfarande) i denna situation, vilket du på grund av nödrätten inte kan straffas för. Brottsbalken finner du här: https://lagen.nu/1962:700. Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare