Låsning av skjul på gemensam mark

Hej, vi är fem syskon som har sålt en ärvd sommarstuga, det finns ett kontrakt där det framgår att de nya ägarna har tillträde ett visst datum, men att de under tiden har rätt att ta jordprover för framtida vattendragningar, inget annat... Innan överlåtelsen av nycklar skett har ett av syskonen gett de kommande ägarna tillåtelse att nyttja ett förråd, detta utan att fråga och få medgivande av övriga syskon eller ens informerat om detta till övriga syskon. Syskonet undanhåller nyckeln till förrådet vid förfrågan från de andra syskonen och säger att det som är där inne är sådant som tillhör fastigheten. En utav de andra syskonen som fått veta att förrådet är låst, blir misstänksam och får efter förfrågan om nyckeln veta att nyckeln inte kommer delas ut, utan ges till de nya ägarna vid nyckelöverlåtelsedagen. Syskonet som vill veta vad som finns i förrådet knippsar av låset och tar sig in i sitt "eget" förråd. Byter ut låset och lämnar sedan nyckeln till mäklaren. Efter detta säger syskonet som har låst in sakerna och undanhållit nyckeln till låset för de andra att syskonet som har knippsat upp låset och bytt ut det har begått en brottslig handling som heter egenmäktigt förfarande. Detta två dagar efter att de nya ägarna har fått tillträdelse enligt vad som står i kontraktet. Stämmer det och har i sådanafall det första syskonet som först låste ute de andra inte gjort det samma och mer...

Lawline svarar

Som jag uppfattar det så rör frågan de straffrättsliga aspekterna. Att sätta ett lås på någons egendom och därmed hindra denna från att bruka det avsedda faller mycket riktigt inom ordalydelsen för egenmäktigt förfarande om nyckeln undanhålls. Att klippa upp låset skulle kunna klassas som självtäkt och åverkan. Att överlåta nyttjanderätt till skjulet utan samtycke skulle kunna tolkas som olovligt förfogande. Eventuellt skulle även ordalydelsen på fler brott vara uppfyllda. Dock är det inte säkert att en åklagare skulle väcka åtal, även om ordalydelsen anses vara uppfylld.
Lawline RådgivareRådgivare