Fördelning av arv

hej. tänkte bara fråga om ni vet hur ett arv fördelas. min och min helsysters farfar gick bort för cirka 15 år sen. sen så gick våran far bort för 12 år sedan. och till sist så gick farmor bort för några veckor sedan. farmor hadde ett barn sedan inanna farfar det är bara pengar arvet gäller så jag undrar om min farfars del går till alla eller bara mig och min syster eller hur det funkar MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Till att börja med bör påpekas att det i första hand är den avlidnes barn som ärver. Är dessa inte vid liv är barnbarnen berättigade till arv. *Arvet efter din farmor och farfar skall fördelas enligt följande:* - Din farmors barn (särkullbarn) - Har rätt till hälften av er farmors del, d.v.s. 25 % av arvet. - Du och din syster - Har rätt till hela arvet efter er farfar och halva arvet efter er farmor, d.v.s. 75 % av arvet. Det ovan nämnda gäller inte om ett ev. testamente stadgar annat. Dock har bröstarvinge, oavsett testamente alltid rätt att få ut sin laglott, vilken utgörs av hälften av arvslotten (alltså hälften av det totala arv han/hon skulle vara berättigad till om inte testamente funnits). Lycka till! Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare