Bevisning vid rattfylleri

Hej Kan en person åka dit för rattfylla när det finns varken blodprov eller utandningsprov, personen blev ej tagen på plats? Kan åklagaren bevisa att den som kört var berusad när inge prover finns.

Lawline svarar

Hej. I en rättegång om rattfylleri är det åklagaren som har bevisbördan för att den åtalade verkligen har varit alkoholpåverkad. För en fällande dom krävs att åklagaren gör det ”ställt utom rimligt tvivel” att den åtalade har kört rattfull. Utan utandningsprov eller blodprov blir det mycket svårt för åklagaren uppfylla sin bevisbörda. Det finns dock inget uttryckligt krav på utandningsprov eller blodprov för en fällande dom. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare