Kan omedvetet tagande klassas som snatteri?

På ICA får jag ett SMS. Svarar på detta medan jag går ur affären. Glömmer då att jag lagt en påse naturgodis i väskan för att kunna svara. En vakt har dock noterat, kommer enl denne att få åtalsunderlåtelse/strafföreläggande. Godisvärde 18:-. Anser ni att jag bör bestrida eller "erkänna" snatteri, vilket jag inte avsett. Är över 18 år, aldrig gjort någon förseelse/olaglighet. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Snatteri regleras i 2 § 8 kap. brottsbalken ( https://lagen.nu/1962:700#K8P2S1 ). Precis som för stöld så krävs det att gärningsmannen hade uppsåt, d.v.s. att han eller hon var medveten om vad som skedde, eller hade insikt härom. Att av misstag få med sig en vara ut från en affär är generellt sett inte ett brott. I ditt fall så verkar du inte ha varit medveten om att du gick ut ur affären med godispåsen i väskan, vilket tyder på att du inte hade uppsåt till att ta med dig påsen. Jag skulle råda dig till att bestrida brott, då du faktiskt inte gjort någonting olagligt i och med att du inte tog med dig godispåsen "med mening". Vänligen, Erik
Lawline RådgivareRådgivare