Stöld och dess fullbordan

Om man har stulit en del pengar men sedan lämar tillbaka dom. Räknas det fortfarande som stöld eller går det under något annat?

Lawline svarar

Hej, För att ett otillåtet tagande ska betecknas som stöld enligt 8 kap 1 § Brottsbalken (se: https://lagen.nu/1962:700) krävs att det som tagits tillhör någon annan, att personen som tagit föremålet har haft uppsåt att tillägna sig det och att själva tillgreppet har inneburit en ekonomisk skada. Vad som klassas som “uppsåt att tillägna sig det” är t.ex. att behålla det eller sälja det. Det är därmed inte stöld om man under hela tiden har tänkt att använda föremålet och sedan lämna tillbaks det. Sådant lånande utan lov är inte stöld utan egenmäktigt förfarande, ett brott med lindrigare straffskala än stöld. Om det otillåtna tagandet är att beteckna som en stöld så är brottet fullbordat i och med själva stölden. Den som senare ångrar sig och exempelvis blir upptäckt när denne försöker lämna tillbaka stöldgodset kan straffas för stöld, om det är klarlagt att avsikten vid stöldtillfället var att tillägna sig föremålet. Ett återlämnande skulle dock kunna ha förmildrande inverkan på påföljdsvalet då det är ett bevis på ånger och att personen försöker återställa det som orsakats. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare