Snatteri för "hittegods"?

SNATTERI? Hej! Jag blev anhållen igår för snatteri. För några dagar sen när jag hade handlat på ett afäär så hade jag hittat en plånbook utanför kassan och den stoppade jag i påssen. Då tog jag den med mig hem. Har inte rör de små pengarna(185kr) som fanns där men tanke på att jag skulle skicka iväg den och hade inte hunnit att göra det eftersom jag hade mycket att göra i helgen och sen blev det jobb. Men i min otur affären hade kameror som hade sett mig å stoppa plånbooken i plastkasse. Igår efter att jag handlade med min man kom det polisen och jag och min blev anhållen som misstänkt. Sedan så dom till mig att är anklagat för stöld?. Förklarade för dom att i mitt land där jag kommer ifrån så länge vi inte ta grejorna från affären eller folk så betraktas inte som stöld. Eftersom jag själv har tappat plånbooken i nån affär så anmälde jag aldrig det, vad jag skulle sagt då? "Jag har tappat min plånbook" jag själv tycker att om man tappar sin plånbook då är man slarvigt och den som hittat den ska bli tjuv?? inte i mina ögon, i så fall det är dumma regler som finns. Tycker själv att den som hittar plånbooken har inte nån skildighet att lämna tillbaka den. Hos polisstationen fick inte någon advokat heller hade inte rätt till den tidligen. Vad tror ni att jag får för böte? Tack på förhand för svaret.

Lawline svarar

Hej! Det stämmer att den som hittar något inte har rätt till den saken. I lagen om hittegods framgår att man istället är skyldig att lämna saken till polismyndighet (eller i de fall ägaren är känd, direkt till ägaren). I vissa fall finns rätt till "skälig hittelön". Vilken påföljd du eventuellt kommer att ådömas är svårt att sia i. Det bör dock konstateras att fängelse finns i straffskalan, men det används i princip aldrig som påföljd för snatteri. Bötern är dagsböter (antalet varierar men likaså värdet för varje enskild bot). Angående rätt till offentlig försvarare kan sägas att i normalfallet krävs att du riskerar annan påföljd än böter, eller att andra särskilda skäl föreligger. Se gärna https://lagen.nu/1938:121 Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare