Anmälan för stöd

Hej, jo det är så här att en knvinnas moped blivit stulen där jag bor och hon hävdar att jag stulit den, hon har sagt att hon har polisanmält det och detta var för drygt 2 månader sen hur lång tid tar tills polisen tar kontakt med mig? och kommer dom ens göra det? tack på förhand

Lawline svarar

Hej! I kapitel 8 § 1 brottsbalken står att ”Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.” Du du tagit grannens moped med syfte att göra den till din (dvs. inte åkt på den för att sedan lämna den på annan plats), så uppfyller du rekvisiten för brottet. Har kvinnan anmält dig, kan du bli kontaktad av polisen. Exakt hur lång tid det brukar ta innan den anmälde blir kontakad är olika. Ibland blir den anmälde inte ens kontaktad av polisen, då det inte föreligger tillräckligt med bevis för att gå vidare med fallet. Då lägger polisen ner anmälan. Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare