Polismans befogenhet at

Under en månad blev jag stoppad fyra gånger av polisen för misstanke om drograttfylleri. Fyra av Fyra gånger vissade det negativ på blodproven. Den fjärde gången jag blev stoppad krävde jag att polisen mannen skulle identifiera sig, Polis mannen sa att han inte behövde och frågan jag ställde honom gjorde honom arg. Vilket fick honom att ta in mig och tog tre tester på mig. Bloodprov, urinprov och DNA prov. Efter testerna har jag försökt i bästaföremån att få polisens id jag blir forfarande nekad. Har polisen rätt till alla dessa provtagningar pga jag begärde att han skulle identifiera sig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Polislegitimation

Enligt polisförordningen är polisman skyldig att bära polislegitimation. Denna skall uppvisas på begäran.

Kroppsbesiktning

Vad som krävs för att kroppsbesiktning (provtagning) får vidtas regleras i rättegångsbalken. För att dessa åtgärder får vidtas gäller att någon är "skäligen" misstänkt samt att provtagning är nödvändigt för "att utreda omständigheter som är av vikt för utredningen". Misstankegraden skäligen misstänkt är relativt låg, men det kräver ändå objektiva omständigheter som med viss styrka talar för att brottet har begåtts. Det är även värt att nämnas att polisman är berättigad att utföra kroppsbesiktningen.

Att besluta om kroppsbesiktning enbart på den grund att polismannen blir frågad att uppvisa legitimation är således felaktigt. Om du anser att polismyndigheten (den enskilde polismannen eller någon annan) begått felaktigheter har du möjlighet att göra en JO-anmälan. Hur du går tillväga finns det information om på JO:s hemsida.

Se Polisförordningen, https://lagen.nu/1998:1558 och rättegångsbalken https://lagen.nu/1942:740.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare