Bluffakturor

Hej! För några veckor sedan så fick jag en räkning på något som jag inte har beställt. Jag kastade den i papperskorgen då jag inte tänker betala för något som jag inte vill ha. Nu har jag fått ett brev från ett inkasso företag. Jag är rädd att det kommer gå till kronofogden. Jag vet inte vad jag ska göra. Kan ni ge mig tips och råd?

Lawline svarar

Hej Matilda,

Tack för din fråga.

Du behöver förstås aldrig betala för något du inte har beställt. Ofta brukar de som skickar bluffakturor hota med kronofogden eller domstol.

Du ska bestrida alla de oönskade fakturor som du har fått. Du bestrider fakturan genom att stryka ett streck över den och skriver "Bestrider betalningsansvar, ej beställt". Du kan bestrida fakturan per rekommenderat brev, e-post eller fax.

Gör även en polisanmälan då bluffakturor är försök till bedrägeri.

Inkassobrev ska du bestrida på samma sätt som ovan. Motivera varför du bestrider och skicka med kopia på tidigare bestridande.

Om betalningskravet lämnas hos Kronofogden så får du ett brev från dem. Bestrid även detta omgående, annars blir fordran fastställd som en skuld. Skriv att du bestridit fakturan och att det inte finns någon skuld.

Vänliga hälsningar,

Farhad NiroumandRådgivare