FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/02/2007

Turordning vid uppsägning p.g.a. arbetsbrist

Hej! Jag arbetar i ett privat företag som nu tvingats säga upp anställda pga arbetsbrist. Uppsägningen har inte gått efter turordningslistan, och flera av dom som blivit uppsagda hade jobbat där flera år längre än vissa som fick stanna... Jag tycker inte att det är rättvist, får man göra så??

Lawline svarar

Hej! Uppsägningarna har som sagt gjorts p.g.a. arbetsbrist. Arbetsbrist utgör i princip alltid saklig grund för uppsägning enligt 7 § lagen om anställningsskydd (LAS). Uppsägning skall göras enligt turordningsprincipen ”sist-in-först-ut” (22 § 4 st LAS). Turordningen bestäms alltså utifrån varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Varje driftsenhet hos företaget har varsin turordningslista. Detta beror naturligtvis på hur stort företaget är. Det framgår inte hur stort företaget är men det finns även en undantagsregel som säger att företag med högst tio anställda får undanta två ”nyckelpersoner”. När detta har gjorts gäller de vanliga turordningsreglerna återigen (22 § 2 st LAS). Det framgår inte heller om företaget är bundet av något kollektivavtal. Skulle så vara fallet så är det möjligt att turordningen vid uppsägning p.g.a. arbetsbrist ser annorlunda ut. Detta kan nämligen avtalas om i en avtalsturlista. (2 § 3 st och 22 § LAS). Den påföljd som kan göras gällande vid brott mot turordningsreglerna i LAS är skadestånd enligt 38 §. Detta innefattar dels ekonomisk kompensation i form av löner och andra anställningsförmåner, dels allmänt skadestånd bl.a. för den kränkning som brottet inneburit. Uppsägningen kan dock inte göras ogiltig (34 § 2 meningen LAS). Läs hela LAS här, http://www.lagen.nu/1982:80 Med vänliga hälsningar
Rådgivare