FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/08/2007

Är avtal om kortare uppsägningstid än LAS 11 § giltiga?

Hej! Enligt LAS paragraf 11 så skall en uppsägningstid vara minst 1 månad men om man varit anställd i mer en 4 år skall det vara minst 3 månader. Kan man i ett enskilt avtal mellan arbetsgivare och anställd bestämma att det alltid skall vara 1 månad oavsett hur långtid man har varit anställd och därmed frångå från LAS? Mvh

Lawline svarar

Hej, LAS är en skyddslagstiftning till arbetstagarens förmån. Detta innebär att ett enskilt avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare är ogiltigt i den mån det innebär tillämpning av villkor som försämrar för arbetstagaren, LAS 2 § 2 st. Däremot kan ett kollektivavtal slutet på central nivå innebära att annan uppsägningstid än vad LAS 11 § anger skall tillämpas. Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare