FrågaEKONOMIÖvrigt26/09/2007

Möjligheter till bostadslån

Hej, jag har en betalningsanmärkning och den försvinner den 1 oktober 2007 ( jag har kollat med UC och det finns inget annat på mig ) kan jag gå till banken samma dag och låna pengar till ett hus? ( jag och min sambo har nämligen hittat drömhuset) Jag har fast jobb och stadig ekonomi nu. Banken vill inte lämna några garantier men vi ska dit på måndag och prata med dom och jag har redan berättat allt. Vore tacksam för svar snarast.

Lawline svarar

Hej, banker är förstås fria att själva välja vem de vill låna ut sina pengar till. Även om man har mycket bra ekonomi har man ingen "rätt" att få ett lån men eftersom bankers syfte är att tjäna pengar lånar de givetvis ut pengar om de bedömer att deras risk är låg. Banker är väldigt försiktiga med att låna ut pengar till människor med betalningsanmärkningar men eftersom Din anmärkning försvinner nu så är det ett tydligt tecken på att Du har skött Din ekonomi bra under åtminstone de senaste tre åren. Att Du har fast jobb och ekonomi är det viktigaste och innebär att du sannolikt kan få lån hos t.ex. Bluestep som fokuserar på Din framtida förmåga att betala än på vad som har hänt tidigare. Med tanke på det och den konkurrensen som ändå finns mellan banker kan jag tänka mig att Ni har goda chanser att få låna ett rimligt belopp även hos andra banker. Lycka till! Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare