FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/08/2007

Arbetets utförande

Jag jobbar som personlig assistent och vill gärna fråga om det går å jobba hos en brukare 5 timmar och sedan ta rast 5 timmar för att därefter komma tillbaka och jobba ytterliggare 2 timmar? tack på förhand

Lawline svarar

Hej. Anställningsförhållandet mellan dig och din arbetsgivare regleras i ditt individuella anställningsavtal samt i kollektivavtalet. Det finns inget lagstadgat hinder mot att utföra arbetet på det sätt du beskriver det. Som arbetstagare är du skyldig att utföra arbetet under de tider som anställningsavtal och kollektivavtal stadgar. Inom vissa branscher tillämpas strikt reglerad arbetstid och i andra mer flexibla tider. Det går inte att svara exakt vad som gäller i den bransch du arbetar utifrån den information som du givit i frågan. Min rekommendation är att du kontaktar din arbetsgivare samt det fackförbund med vilken din arbetsgivare skrivit kollektivavtal. Om det inte finns något kollektivavtal som binder din arbetsgivare kan du kontakta det fackförbund som är dominerande inom just din bransch. Du kan där få information om vilken arbetstid och arbetsförhållande som avtalats. Mvh
Ola DavidssonRådgivare