FrågaEKONOMIÖvrigt29/09/2007

Värdering av handelsbolag

Har ett Handelsbolag med en vän. Han får troligtvis förhinder att fortsätta inom företaget. Vi har satsat lika delar i företaget ca 50 000 var och har likvida medel för ca 60 000. Företaget har ännu inte registrerat någon större vinst då det bara är vårt andra år. Ungefär hur skulle ett eventuellt utköp av min vän & kollega gå till? vad kan det tänkas kosta? Ska självklart kontakta en jurist när det blir dags, men är lite nyfiken.

Lawline svarar

Hej! Till att börja med kan sägas att ni bör kolla igenom det bolagsavtal som jag anar att ni skrev då ni startade bolaget. Där kan de mycket väl framgå vad som skall gälla vid den ena partens utträde ur bolaget. Rent generellt kan dock sägas att det finns två sett att angripa frågan beträffande hur priset eller själva värderingen av hans andel skall gå till (såtillvida detta inte klart reglerats i avtalet). Delvis kan man vid en värdering utgå ifrån bolagets redovisning och utifrån denna ta fram ett värde på bolaget eller så kan man utgå från hur prognosen ser ut ör företaget framöver. Dessa två sätt används oftast parallellt när en värdering skall göras. Tiden för hur länge bolaget har verkat kan också komma på tal beträffande era enskilda tillförda kapital av arbete som har ”förädlat” företag och därmed ökat dess värde. Det bör poängteras att den associationsform som ni har dvs handelsbolag förutsätter att det finns två eller flera delägare varför du antingen kommer att få ändra företagsform eller ta in en till delägare. Enligt 28 § handelsbolagen skall detta göras inom sex månader från att antalet bolagsmän gått ner till en, annats skall bolaget träda i likvidation. Det är svårt för mig att ge ett klart och tydligt svar på din fråga, men jag råder dig att ta kontakt med en affärsjurist och hoppas att detta svar kan vara en hjälp på vägen. Med vänlig hälsning,
Mikael KarlssonRådgivare