FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/02/2008

Semestergrundande dagar på grund av föräldraledighet

Förstår jag rätt att enl semesterlag §17 kan jag bli föräldraledig max 120 dagar varje år under t. ex 3 år och spara min semester varje år?

Lawline svarar

Hej! 4 kapitlet 3 § i lagen om allmän försäkring anger hur många dagar man har rätt att få föräldrapenning, se http://www.lagen.nu/1962:381#K4. Men precis som jag tror att du menar så säger 17 § i semesterlagen att du på grund av din föräldraledighet kan vara frånvarande från jobbet, men att dessa dagar ändå är semestergrundande. En genomsnittlig dagsinkomst kommer att fastställas för dessa dagar och läggas till vid beräkningen av lönen under intjänandeåret, på vilken sedan din semesterlön kommer att beräknas. Detta gäller dock endast avseende 120 dagar och 180 dagar om du är ensamstående förälder. Skulle du vara frånvarande från jobbet ytterligare dagar med föräldrapenning är dessa inte semestergrundande. Man skulle kunna säga att då din semesterlön skall framräknas så blir din dagsinkomst 0 kr under de överstigande dagarna. Vad som är viktigt att notera är att i denna frånvaroperiod på 120 dagar, inräknas även de dagarna under perioden då du inte skulle ha jobbat. Det är således inte 120 arbetsdagar som det är frågan om. En arbetstagare som har rätt till mer än 20 semesterdagar med lön har rätt att spara dagar till ett senare semesterår. Det är dock inte dessa 20 dagar som man får spara utan det är endast överskjutande semesterdagar med lön som man får spara, vilket då fordrar att man har mer än 20 semesterdagar för att kunna få spara några, detta enligt 18§ i semesterlagen se http://www.lagen.nu/1977:480. Du var helt rätt på det men jag hoppas att det blir lite klarare nu. Vänligen
Therese JanssonRådgivare