FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/03/2008

Är det acceptabelt att ha en extra lång uppsägningstid?

I ett anställningsavtal för lärare bestäms ömsesidig uppsägninstid till en månad. Vidare står "Vid uppsägning från medarbetares sida gäller därutöver att sista anställningsdagen sammanfaller med terminsperiods utgång. Arbetsgivaren återbetalar en månads lön vid brott mot denna regel." Finns det något lagligt stöd för en sådan paragraf?

Lawline svarar

Hej, Lagen om anställningsskydd reglerar dessa förhållanden, huvudregeln är avtalsfrihet men hänsyn tags till att förvärvsarbete är ett avtalsförhållande av stor vikt för individen och samhället i stort. Det går inte att uttala sig säkert om hur laglig en dylik avtalsformulering är, men lagstöd kan du hitta i lagens elfte paragraf, se http://lagen.nu/1982:80#P11. Det finns alltså inget direkt hinder mot att reglera uppsägningstiden det på ett sådant sätt, dock kan en potentiellt lång uppsägningstid leda till oacceptabla verkningar för den enskilde, och avtalet kan i sådana fall efter prövning av domstol jämkas med stöd av 36 § avtalslagen, se http://lagen.nu/1915:218#P36. Om arbetstagaren på något sätt kompenseras, till exempel med något högre lön bör formuleringen vara fullt legitim. Med vänlig hälsning,
Jens ÅströmRådgivare