FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/03/2008

Betydelsen av anställningstid vid statlig rekrytering

Gällande Statlig anställning: "Kunnande och skicklighet" ska gå före t ex anställningsår. Vilka undantag kan arbetsgivaren hävda för en person som söker tjänst inom avdelning där personen för fyra månader sedan avslutade ett vikariat som löpte under 10 månader?

Lawline svarar

Hej, Tillsättningar av statliga tjänster skall enligt Regeringsformen 11 kap 9 § 2 st. http://www.lagen.nu/1974:152#K11P9 ske på sakliga och objektiva grunder. Vad som avses med "förtjänst" är inte, som man kan förledas att tro, den sökandes förtjänster på det personliga eller yrkesmässiga planet, utan tjänsteår. Vad som avses med skicklighet är övriga yrkesmässiga meriter. Enligt Lagen om offentlig anställning, LOA, 4 § 2 st.http://lagen.nu/1994:260#P4 framhålls att skicklighet skall sättas främst av dessa kriterier. Detta innebär i praktiken att den främsta fördelen med att ha arbetat inom en viss förvaltning, är det yrkeskunnande man förvärvat under denna tid, snarare än att anställningstiden tillmäts ett meritvärde i sig. Fortfarande kan en person som saknar bakgrund inom förvaltningen gå före, p.g.a. bättre meriter förvärvade på annat sätt. Om det finns två helt likvärdiga kandidater, där enda skillnaden består i tidigare anställning inom förvaltningen, är min tolkning av RF 11 kap 9 § dock att den med längst anställningstid bör ha företräde. Med vänliga hälsningar
David KarlssonRådgivare