FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/03/2008

Uppsägningstid och avgångsvederlag

Företaget jag jobbar på(del i en koncern) planerar att flytta vårt kontor utomlands. Jag befarar uppsägning, min position är processingenjör och projektledare. Har tjänstgjort 11 år och är 50år gammal. Hur lång uppsägningstid förutom de 6 mån. kan jag begära? Kan jag yrka på avgångsvederlag trots att detta inte finns med i mitt anställningskontrakt. Mvh. Kent Carlsson

Lawline svarar

Uppsägningstid enligt lagen om anställningsskydd gäller en uppsägningstid om 6 månader om den sammanlagda anställningstiden ä minst 10 år ( se 11 § LAS http://lagen.nu/1982:80 ). Skulle en längre uppsägningstid vara avtalad i anställningsavtalet gäller naturligt vis den, men LAS utgör ett minimiskydd. När det gäller avgångsvederlag är det ingenting som är lagstadgat och du kan därmed inte begära det om det inte anställningsavtal reglera frågan. Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare