FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/03/2008

Lön under uppsägningstid

Jag blev uppsagd från mitt jobb när firman såldes och lades ned,jag har 6 månaders uppsägningstid.Jag har fullt betalt av firman hela upsägningstiden,jag har fått ett nytt jobb som jag börjar på meddetsamma.Jag har 1 månad kvar på min uppsägning.Får jag då betalt av min förre arbetsgivare för sista månaden?Morgan

Lawline svarar

Frågan regleras i lag om anställningsskydd (se http://www.lagen.nu/1982:80). Enligt 12 § har arbetstagare rätt till lön under uppsägningstiden. Enligt 13 § får arbetsgivaren dock avräkna sådana inkomster som arbetstagaren under denna tid förvärvar i annan anställning. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare