FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/03/2008

Avbrytande av provanställning

Hejsan Är företagare och skulle vilja avbryta en provanställning på en av de anställda. Min fråga lyder: kan jag avsluta provanställningen utan att betala ut lön för resterande provanställningsperiod? Hur ska avslutandet bäst gå till?

Lawline svarar

Hej, provanställningen kan avbrytas i förtid om det inte är så att Ni har avtalat om någonting annat, se 6 § LAS http://www.lagen.nu/1982:80#P6 . Vad som är viktigt att tänka på när man som arbetsgivare skall avbryta en provanställning i förtid är de regler som finns i LAS 31 § ( http://www.lagen.nu/1982:80#P31 ). Enligt denna paragraf krävs att besked om att provanställningen skall avbrytas i förtid skall lämnas till arbetstagaren minst två veckor i förväg. Om arbetstagaren är fackligt ansluten skall beskedet även lämnas till arbetstagarorganisationen, som då har rätt till överläggning om beskedet med arbetsgivaren. Om provanställningen avbryts "med en gång" utan att något besked har lämnats om detta kan Du som arbetsgivare därmed bli skyldig att betala lön för två veckors tid. Du riskerar även att få betala s.k. allmänt skadestånd för brottet mot 31 §. Besked till en arbetstagare om att provanställningen skall avbrytas bör alltid vara skriftligt eftersom det underlättar bevisningen i en eventuell framtida tvist. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare