FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/03/2008

Rätt till studieledighet

Hej. Jag jobbar på Ica, och nu till hösten skulle jag vilja börja studera. Vad finns det för regler om man ska ta tjänsteledigt? Måste jag ha jobbat ett visst antal timmar? Eller är det bara anställningstiden som räknas?Måste jag meddela min arbetsgivare en viss tid innan utbildningen startar. Behövs det några blanketter att fylla i? Får man under tjänsteledigheten jobba extra på kvällar, helger och lov?

Lawline svarar

Hej! För att få tjänstledigt för studier krävs att du arbetat de senaste sex månaderna hos arbetsgivaren eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren § 3. Det finns inte någon tidsram för när du måste begära ledigt med din arbetsgivare har rätt att skjuta upp ledigheten § 4. Du har dock rätt att få domstolsprövning om din ledighet inte fått påbörjas inom två år från begäran om ledighet, § 6. Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning hittar du http://lagen.nu/1974:981. Om det finns kollektivavtal kan detta innebära annorlunda regler och tidsfrister än lagen gör. Facket ska också meddelas om din ledighet skjuts upp. Du bör kontakta facket för ytterligare vägledning. Vad jag känner till finns inget hinder att du under studietiden är timanställd. Tala med din arbetsgivare om detta. Med vänliga hälsningar
Rådgivare