FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/03/2008

Ändring i anställningsavtal?

Hej Jag undrar om en arbetsgivare får lov att frångå överenskomna villkor i anställningsavtalet för redovisande av utlägg för resor till och från kunder. Enligt anställningsavtalet ska redovisningen bestå i uppvisande av kvitto. Sedan ändrar min arbetsgivare detta och skriver i ett mail och i en lönespecifikation att hädanefter ska redovisningen istället göras genom uppvisande av stämpelkort. Har en arbetsgivare rätt att ensidigt ändra i anställningsvillkoren kan han ju i princip ändra vad han vill.

Lawline svarar

Hej, Det stämmer i och för sig att Din arbetsgivare inte har rätt att ändra i anställningsvillkoren ensidigt utan Ditt samtycke. Däremot är det frågan om ändringen av sättet som ni redovisar kostnader på verkligen omfattas av anställningsavtalet. Att ändra på proceduren inskränker ju inte rätten till ersättning i sig. En sådan ändring omfattas troligen av arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet, vilket är en grundläggande arbetsrättslig rättsprincip. Man brukar säga att den principen är underförstådd i både anställningsavtalet och kollektivavtal. Arbetsgivaren har alltså rätt att ensidigt ändra proceduren eftersom den inte i sig omfattas av anställningsavtalet, se även liknande tankegångar i rättsfallet AD 1992 nr 27. Vänligen,
Carl Johan FahlanderRådgivare