FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/02/2009

Uppsägningstid vid avslutande av provanställning?

Jag sa upp mig från en provanställning med omedelbar verkan och nu vill inte chefen betala ut min sem. ersättning pga att jag inte arbetade de två uppsägningsveckorna ut. Får han la göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om provanställning och uppsägning finns i lag om anställningsskydd, LAS (se http://lagen.nu/1982:80). Utgångspunkten är att det inte finns några regler för arbetstagaren om varsel- eller uppsägningstid. Arbetstagaren har alltså rätt och möjlighet att lämna anställningen med omedelbar verkan, se LAS 6 §. Däremot kan det förekomma avvikande reglering i eventuellt kollektivavtal om en kortare uppsägningstid. Sammanfattningsvis är utgångspunkten att det inte finns någon uppsägningstid när arbetstagaren avslutar sin provanställning, vilket innebär att arbetsgivaren inte heller kan vägra att betala ut semesterersättning. Om ett kollektivavtal föreskriver en uppsägningstid bryter du mot avtalet om du inte iakttar uppsägningstiden och kan därmed bli skadeståndsskyldig. Blir du skadeståndsskyldig kan arbetsgivaren yrka på kvittning mot den innestående semesterersättningen. Således rekommenderar jag dig att läsa igenom anställningsavtalet/kollektivavtalet för att ta reda på huruvida det finns en avtalad uppsägningstid för dig. Jag hoppas att jag varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare