FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/02/2009

Allmän visstidsanställning

Hej! Jag har jobbat på ett bolag sedan slutet på -06, min anställningsform har hela tiden varit Allmän Visstidsanställning. Arbetsbelastningen har varierat kraftigt. Jag har nu arbetat på bolaget i över 24 månader och börjar fundera på vilka rättigheter jag har att bli tillsvidareanställd på bolaget. Under ett mycket kort samtal med HR-chefen påtalades det för mig att man lägger ihop antalet timmar man jobbat för att se om jag jobbat två år. Detta tycker jag låter mycket märkligt. Jag hittar heller ingen information om detta i lagen. Min totala anställningstid enligt den modellen vore ju inte längre än ca 7-8 månader. Vore jättetacksam om jag kunde få klarhet i detta! Mvh

Lawline svarar

Hej! Precis som du påpekar så kommer en allmän visstidsanställning, om denna arbetsform missbrukas av arbetsgivaren, att övergå till en tillsvidaranställning. Detta framgår av 5 § i Lag (1982:80) om anställningsskydd. Där står det att en allmän visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning om en arbetstagare varit anställd hos en arbetsgivare i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod. Det gör dessvärre att informationen som du fick av din HR-chef stämmer. När man lägger ihop din faktiska arbetstid så tittar man om denna tid uppgår till sammanlagt två år under en fem års period, minus så klart tid för semester, helg och så vidare, beroende på vilken typ av anställning som det är frågan om. Om du själv vill titta i lagen så kan du gör det https://lagen.nu/1982:80. Vänligen
Therese JanssonRådgivare