Utmätning vid sammanboende

Hej!

Jag sitter med skulder hos KFM och är ensamstående med 1 barn. Min fundering gäller om vad som händer om jag skulle flytta ihop med någon och KFM gör sin utmätning av egendom av mig, kan dom då utmäta min \"sambos\" tillgångar? Ex.om han bor i bostadsrätt, platt-tv, dator etc..? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Utgångspunkten är naturligtvis att kronofogdemyndigheten (KFM) endast kan utmäta det som tillhör den skuldsatta, gäldenären. När gäldenären bor med sambo används dock en presumtionsregel som säger att gäldenären anses vara ägare till det paret har i sin gemensamma besittning enligt 4 kap. 19 § Utsökningsbalken (UB), se https://lagen.nu/1981:774. KFM utgår alltså från att bohag med mera tillhör dig och att egendomen därmed kan utmätas. Men detta är som sagt en presumtion, vilket innebär att den kan brytas.

Olika krav ställs på bevisningen beroende på om man vill hävda samägande tillsammans med sambon eller om man vill hävda att sambon är ensam ägare till egendomen. För att hävda samägande, som alltså innebär att KFM endast kan utmäta en del av egendom (eller i praktiken värdet därav), krävs att man gör detta sannolikt. Detta kan uppfyllas exempelvis genom att man visar att egendomen betalats med medel från ett gemensamt konto eller att både gäldenären och sambon har inkomster och egendom är av sådant slag att den brukar köpas för gemensamt bruk. För att sambon skall ses som ensam ägare krävs att detta framgår. Detta är ett högre krav på bevisningen som i princip kräver ett kvitto eller kontoutdrag där det syns att sambon är köpare. I detta fall kan troligen även faktumet att egendomen införskaffats innan ni blev sambos ha betydelse.

I sammanhanget skall även tilläggas att viss egendom alltid undantas från utmätning även om gäldenären är ägare, på grund av reglerna om beneficium. Enligt 5 kap. 1 § UB undantas bland annat bostadsrätt, om denna utgör gäldenärens stadigvarande bostad, och möbler som är nödvändiga för hemmet se https://lagen.nu/1981:774.

Med vänlig hälsning

Maria HolmeRådgivare