FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/02/2009

Rätt till helgdagsersättning

Jag arbetar på ett sågverk som inte är kollektivanslutna och är tillsvidareanställd med timlön. Kan jag tvinga arbetsgivaren till att betala ut helgdagsersättning

Lawline svarar

Hej, Helgdagsersättning brukar garanteras i kollektivavtal. Om arbetsgivaren inte är bunden av kollektivavtal kan jag inte se att Du skulle ha någon rätt till helgdagsersättning. Det finns inte heller någon lag som ger Dig den rätten. Det enda sättet Du skulle kunna ha rätt till helgdagsersättning är om arbetsgivaren och Du kommit överens om det i anställningsavtalet, eller om arbetsgivaren betalat ut helgdagsersättning så att ersättningen har blivit en del av anställningsavtalet. Utan tillgång till mer information kan jag inte uttala mig om Din rätt till helgdagsersättning. Om Du anser att Du har rätt till helgdagsersättning kan Du ansöka om stämning i form av fullgörelsetalan mot Din arbetsgivare enligt 13 kap. 1 § och 42 kap. 1 § rättegångsbalken (1942:740). Om Du är medlem i facket kan de eventuellt hjälpa Dig med tvisten. Rättegångsbalken hittar Du http://lagen.nu/1942:740 Med vänlig hälsning,
Carl Johan FahlanderRådgivare