FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/02/2009

Uppsägning under tjänstledighet

Hej ! Jag tänkte fråga angående tjänsteledighetsavtal, Om man är tjänsteledig för studier. Kan företaget bryta avtalet och säga upp personen i frågan? Vad händer om arbetstagare vägrar uppsägningen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Rätten att vara tjänstledig för att bedriva studier regleras i Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (se http://lagen.nu/1974:981). Uppsägning får inte ske enbart på grund av det faktum att arbetstagaren är tjänstledig, och skall enligt lagens 8 § ogiltigförklaras om arbetstagaren yrkar på det. Yrkandet om ogiltigförklaring skall ske i enlighet med bestämmelserna i lag om anställningsskydd (se http://lagen.nu/1982:80). Det innebär bland annat, enligt lagens 40 §, att arbetstagaren inom två veckor från uppsägningen skall underrätta arbetsgivaren om yrkandet. Observera att tidsfristen på två veckor endast gäller om uppsägningen innehållit ett besked om ogiltighetstalan. Om ett sådant besked inte har givits har arbetstagaren en månad på sig från det att anställningen upphör att underrätta arbetsgivaren. Under tjänstledigheten får arbetsgivaren säga upp arbetstagaren på grund av samma anledningar som vanligtvis gäller enligt lag om anställningsskydd. Det handlar bland annat om uppsägning på grund av arbetsbrist, och i sådana fall måste turordningsreglerna enligt 22 § lag om anställningsskydd följas. Observera att det kan finnas avvikande reglering av turordningsreglerna i kollektivavtal, varför det är viktigt att undersöka om man är bunden av ett sådant. Uppsägningstiden löper som vanligt under tjänstledigheten. Tänk på att en uppsägning på grund av arbetsbrist också kan ogiltigförklaras om arbetsgivaren till exempel inte följt turordningsreglerna. Sammanfattningsvis är svaret att möjligheten till ogiltigförklaring beror på skälet till uppsägningen. Ta reda vilken anledning arbetsgivaren har för uppsägning! Jag hoppas att jag varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare