FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/02/2009

Rätt att konfrontera kollegor

Hej! Om en arbetsgivare påstår att kollegorna att sagt si eller så om mig, har jag rätt att konfrontera vederbörande? Om ja, i vilket lagrum finns detta beskrivet? Hälsningar N L

Lawline svarar

Hej. Utgångspunkten i svensk lagstiftning är enligt 2 kap 1 § regeringsformen (se https://lagen.nu/1974:152) att du har frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor. Från detta kan vissa avsteg göras. Exempelvis kan sådana avsteg göras avseende verksamheten i en näringsverksamhet. Av din fråga framgår inte tillräcklig information för att avgöra om någon sådan begränsning föreligger eller inte. Men i allmänhet kan sägas att du har rätt att konfrontera dina kollegor om ingen tystnadsplikt eller liknande föreligger i förhållande till dem eller din arbetsgivare har förbjudit dig att göra så. Värt att tänka på är dock att inte själv begå ett brott (som utgör lagenliga begränsningar av din nämnda rätt) vid en sådan konfrontation, exempelvis förtala sin arbetsgivare eller förolämpa sina kollegor. Med vänliga hälsningar
Micael KarlssonRådgivare