FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/03/2022

AG vägrar sjukanmäla

Arbetsgivaren vägrar sjukanmälan mig

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din arbetsgivare vägrar sjukanmäla dig och du undrar vad för medel du kan ta till som åtgärd

Lagstadgat ansvar

Arbetsgivaren har en skyldighet att sjukanmäla dig till försäkringskassan om det gäller ett sådant fall där du har rätt till sjuklön, 12 § lag (1991:1047) om sjuklön. Anmälan skall ske inom 7 kalenderdagar. Om det är så att din arbetsgivare brutit mot detta har denne inte fullgjort sin skyldighet och kan eventuellt dömas till böter, 19 § lag om sjuklön.

Vad du kan göra

Som första åtgärd kan du själv kontakta din arbetsgivare och påminna denne om att den har en lagstadgat skyldighet att göra en sådan anmälan. Om du är medlem i facket så råder jag dig att kontakta ditt fackförbund och be om deras hjälp att utöva påtryckningar på arbetsgivaren så att de skickar in sjukanmälan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har några ytterligare frågor

Med vänlig hälsning,

Melina PapadopoulosRådgivare