Ägarövergång av fastighet genom arv

När är man ägare till en fastighet genom arv, När bouppteckningen är registrerad eller När man erhållit lagfart?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ägarövergång av fastighet genom arv

När någon avlider innebär det inte att arvingarna omedelbart blir ägare till kvarlåtenskapen (dvs de tillgångar och skulder som efterlämnas). Äganderätten går i regel istället över först i samband med arvskiftet. Fram tills att arvskifte sker tillhör kvarlåtenskapen dödsboet, som utgör en juridisk person. Dödsboet består av dödsbodelägarna. Vilka som blir dödsbodelägare hittar du i 18 kap 1 § ärvdabalken (ÄB). Ni ska gemensamt besluta om vad som ska göras med boet, för att sedan skicka in bouppteckningen till Skatteverket.

Efter att bouppteckningen är avklarad är det dags för arvskifte. Arvskiftet är en handling där det ska framgå till vem egendomen ska tillskiftas. Arvskifteshandlingen ska vara undertecknad av samtliga dödsbodelägare, 23 kap 4 § ÄB.

Bouppteckningen tillsammans med arvskifteshandlingen är det som behövs för att kunna verkställa fördelningen av kvarlåtenskapen. Handlingarna utgör bevis på att dödsbodelägarna är enade i frågan om hur tillgångarna ska fördelas.

Jag tolkar din fråga som att fastigheten ska tillskiftas dig. Du använder arvskifteshandlingen för att söka lagfart, eftersom det först då står klart att dödsboet är överens. Svaret på din fråga blir således att det inte räcker med registrering av bouppteckning för ägarövergång. Du måste ansöka om lagfart. Utförlig information om hur du ska gå tillväga och vad som krävs finns pedagogiskt förklarat på Lantmäteriets hemsida. Jag länkar till sidan här.

Hoppas du känner dig nöjd med ditt svar! Om inte kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Josefine JohanssonRådgivare