FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/04/2023

Är arbetsgivaren bunden av ett erbjudande denne gett om projektanställning?

Jag jobbar i projektanställningar och fick precis ett erbjudande om ett sådant projekt. Vi hade mailkonversation fram och tillbaka och allt var klart för mig att skriva på kontraktet. I det näst sista mailet skriver arbetsgivaren att de skickar kontraktet till mig för underskrift nu. 2 timmar senare får jag ett nytt mail om att förutsättningarna har ändrats och att de nu drar tillbaka erbjudandet. Vad gäller i en situation som denna?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det du skriver som att du undrar om arbetsgivaren är bunden av ett erbjudande om anställning denne gett dig, eller om arbetsgivaren har rätt att dra tillbaka erbjudandet. I mitt svar kommer jag att använda mig av vissa bestämmelser i lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen).

Det finns inga formkrav för anställningsavtal
För att ingå ett anställningsavtal finns inga formkrav enligt svensk rätt. Det som generellt gäller för att ingå ett avtal är att någon ska ha lämnat ett anbud (erbjudande) som någon annan accepterat (1 § avtalslagen). Att skriva under ett fysiskt anställningsavtal är därmed inte nödvändigt för att avtalet ska anses bindande, utan det viktigaste är att ett konkret erbjudande om anställning har lämnats som sedan har accepterats.

Enligt min bedömning verkar ni ha ingått ett bindande avtal om anställning
Eftersom det inte finns några formkrav för ett avtal om anställning är det möjligt att ingå ett sådant avtal via mail. Arbetsgivaren i ditt fall verkar enligt min bedömning gett dig ett konkret erbjudande om anställning. Denne har exempelvis enligt vad du skriver själv använt ordet ”erbjudande”.

Utifrån hur jag tolkar situationen verkar du även ha accepterat arbetsgivarens erbjudande eftersom ni verkar ha diskuterat och kommit överens om allt gällande anställningen och du skriver att ”allt var klart”. Du skriver även att arbetsgivaren har sagt att denne direkt ska skicka ett kontrakt för underskrift.

Enligt min bedömning talar därmed det mesta för att ni ska anses ha ingått ett bindande avtal om anställning. Er mailkonversation borde kunna hjälpa till att bevisa att ett avtal har ingåtts. Detta avtal kan arbetsgivaren inte frånträda hur som helst.

Slutsats
Enligt min bedömning bör alltså arbetsgivaren i ditt fall anses ha gett dig ett erbjudande om anställning som du också accepterat. Således har ett bindande avtal ingåtts och arbetsgivaren har därför inte rätt att dra tillbaka sitt erbjudande hur som helst.

Det är dock svårt för mig att säga exakt hur denna situation ska bedömas utan att veta hur mailkonversationen sett ut i mer detalj. Om du är medlem i ett fackförbund skulle jag rekommendera dig att vända dig dit för att få vidare vägledning.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen! Behöver du mer hjälp med ditt ärende kan du även boka tid med en av våra jurister!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare