FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/04/2022

Är det lagligt att vara schemalagd så att man inte får sin veckovila?

Min son har fått sitt första heltidsjobb 20 år gammal. Enligt schemat som löper på 10v så har han 2 omgångar där han jobbar från måndag ena veckan ända till och med tisdag påföljande vecka, dvs 9 dagar i rad. Är inte det fel om man tänker att man ska ha 36h sammanhängande veckovila under en 7 dagars period.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som om du undrar huruvida det är lagligt att vara schemalagd måndag från en vecka till tisdag veckan därpå. Detta regleras i Arbetstidslagen (ATL).

Veckovila enligt lag

Precis som du säger så framgår det av 14 § första stycket ATL att arbetstagare skall ha minst trettiosex timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar, så kallad veckovila. Med ordet skall i lagen menas att veckovilan är obligatorisk och alltså att inte ens arbetstagaren har någon rätt att avstå från veckovilan. Undantag från detta kan dock ges i kollektivavtal, eller genom dispens från Arbetsmiljöverket.

Veckovilan bör inte heller vara regelbunden, utan räknas bara inom de sju dagarna. Det innebär att du kan ha ledigheten i början på veckan under en vecka och i slutet på veckan under nästa.

Enligt 14 § tredje stycket ATL får avvikelse från veckovilan göras tillfälligt, om det beror på något särskild förhållande som arbetsgivaren inte kunnat förutse. Detta förutsätter dock att arbetstagaren får kompensationsledighet.

Kollektivavtal

Undantag från lagen får dock göras genom kollektivavtal enligt 3 § första stycket ATL. Gällande veckovilan får detta endast göras om det inte innebär mindre förmånliga villkor för arbetstagarna än vad som stadgas i EU-direktivet som ligger till grund för lagen, 3 § fjärde stycket ATL. Direktivet stadgar att man måste ha en sammanhängande ledighet om minst 24 timmar per vecka, vilket kan vara fallet gällande din sons kollektivavtal.

Sammanfattning och råd

Enligt svensk lag är veckovilan förlagd till 36 timmar, medan enligt EU-direktivet är den förlagd till minst 24 timmar. Med tanke på hur din sons schema är lagt verkar det dock inte förenligt med lagen. Det hade fungerat om hans första arbetsdag under veckan var till exempel tisdag, för då skulle han fått din lagstadgade veckovila under måndagen om han sedan arbetade fram till onsdagen veckan därpå, varefter han hade haft veckovila igen. Mitt råd är att kolla vad han har för kollektivavtal och vad som framgår av detta. Vidare bör ni då prata med arbetsgivaren och framhålla att detta inte är förenligt med lagen. Tyvärr utnyttjar en del arbetsgivare ungas okunskap gällande sina arbetsrättsliga rättigheter, eftersom detta dessvärre är vanligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare